Aanslag gemeentelijke belastingen 2025
Met dagtekening 22 februari 2025 ontvang je weer de aanslag gemeentelijke belastingen. Het betreft hier de WOZ-beschikking, de aanslag onroerende zaak belastingen, de aanslagen afvalstoffen- en rioolheffing 2025 en de ledigingen van de containers in 2024.
- Je kunt de aanslag in tien termijnen via automatische incasso laten afschrijven. Indien je al een machtiging hebt afgegeven, hoef je verder niets te doen;
- Heb je nog geen automatische incasso? Vraag dit dan aan via www.bladel.nl/automatische-incasso-machtiging of haal een kaartje bij het Klant Contact Centrum;
- Indien je geen gebruik maakt van automatisch incasso, blijf je in twee termijnen betalen.
Aanslagen via mijn.overheid.nl
In 2025 is er ook de mogelijkheid om de aanslag digitaal te ontvangen via mijn.overheid.nl, in plaats van per post. Je kunt daar veilig en gemakkelijk inloggen met uw DigiD.
Hoe ontvang ik mijn aanslag digitaal?
Om je aanslag digitaal te ontvangen, log je in op mijn.overheid.nl en geef je bij ‘Instellingen’ aan dat je de aanslag van de gemeente Bladel wilt ontvangen. Je ontvangt uw aanslag dan voortaan digitaal. Deze instelling kun je altijd weer wijzigen. Hiervoor is het wel noodzakelijk dat je je account op mijn.overheid.nl activeert en vervolgens aangeeft dat je digitale post wilt ontvangen van de gemeente Bladel. Vul hier dan ook uw emailadres in.
Hoe weet ik of er een nieuw bericht is?
Het is belangrijk dat je een e-mailadres opgeeft in mijn.overheid.nl. Je ontvangt op dat e-mailadres een melding, zodra er een nieuw bericht voor u klaarstaat. Als je geen gebruik maakt van automatische incasso, dan is er via mijn.overheid.nl de mogelijkheid om via IDeal de aanslag te betalen.
WOZ-waarde te hoog? Neem contact op met de gemeente
Als je van mening bent dat de waarde van uw onroerende zaak te hoog is vastgesteld, kun je contact opnemen met de gemeente. Dit kan door te mailen naar belastingen@bladel.nl. Vermeld in je mail tenminste je naam en telefoonnummer, het adres van het object en de reden(en) waarom je van mening bent dat de WOZ-waarde te hoog is vastgesteld. Telefonisch reageren kan ook via 0497-361636. Hierna zal de taxateur de WOZ-waarde nogmaals beoordelen en telefonisch contact met je opnemen.
Het voordeel van zo’n “informeel” contact is dat het niet lang duurt. Er zijn geen wettelijke procedures mee gemoeid waardoor je binnen zes weken al een reactie van ons kunt ontvangen. Het afhandelen van een formeel bezwaar neemt al snel maanden in beslag.
Bezwaar maken
Wil je alsnog bezwaar maken? Via de website www.bladel.nl/bezwaar kun je digitaal een bezwaar indienen of het bezwaarformulier downloaden. We kunnen op verzoek ook een exemplaar toesturen. Uiteraard is het ook mogelijk om zelf een brief te schrijven met daarin de reden van bezwaar. Dat bezwaar moet uiterlijk op 5 april 2025 bij de gemeente binnen zijn. (Mocht die datum naderen, terwijl je nog wacht op de afhandeling van uw informele contact, kan in overleg met de gemeente de termijn worden verlengd). Het indienen van een bezwaarschrift schort de betalingsverplichting niet op.
Let op: In deze periode bieden veel no-cure-no-pay bureaus hun diensten aan via internet of per post om voor je bezwaar te maken tegen de WOZ-waarde. Wij willen je erop wijzen dat bezwaren ingediend door deze bureaus niet kansrijker zijn dan een reactie of bezwaar welke je zelf indient bij de gemeente. Je weet zelf het beste wat de staat van jouw woning is en waarom de WOZ-waarde volgens jou onjuist is. Daarnaast duren de procedures van deze bureaus vaak langer, waardoor je langer moet wachten op een uitspraak. Daarom raden wij je aan om, als je het niet eens bent met de WOZ-waarde, eerst contact met ons op te nemen. Zelf bezwaar maken is simpel en bespaart je tijd. Wij helpen je graag verder.
Taxatieverslag
Hoe de WOZ-waarde tot stand is gekomen, kun je lezen in het taxatieverslag. Het taxatieverslag kun je bekijken en downloaden via mijn.overheid.nl. Inwoners kunnen inloggen met DigiD. Heb je geen DigiD? Dan kun je het taxatieverslag aanvragen via belastingen@bladel.nl of telefonisch via 0497-361636.
Waarom ontvang je als huurder van een woning een WOZ-beschikking?
Per 1 oktober 2015 geldt een nieuw puntensysteem waarbij de WOZ-waarde van de woning meetelt in de berekening van het aantal punten. Door deze wijziging in het woningwaarderingsstelsel (WWS) hebben huurders belang gekregen bij de door de gemeente vastgestelde WOZ-waarde. Als huurder van een woning hoef je overigens géén onroerendezaakbelasting te betalen.
Tarieven gemeentelijke belastingen 2025
De belastingtarieven zijn door de gemeenteraad in een verordening vastgesteld. Op grond van artikel 8:2 van de Algemene wet bestuursrecht kan hiertegen geen bezwaar worden aangetekend, aangezien het hier algemene regelgeving betreft. De verordeningen kun je raadplegen op Overheid.nl à Beleid en regelgeving à Wettenbank lokaal.
- Verordening op de heffing en de invordering van onroerendezaakbelastingen Bladel 2025
- Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing Bladel 2025
- Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing Bladel 2025
Vragen?
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de medewerkers van belastingen via telefoonnummer 0497-361636 of stuur een mail naar belastingen@bladel.nl.