Asbest verwijderen

Vergunningen en meldingen worden behandeld door de afdeling VTH Bladel. Wil je meer informatie of een afspraak maken? Neem dan op werkdagen tussen 9 en 12 uur telefonisch contact op via 0497 - 36 16 36 of maak een afspraak via het contactformulier.

Wat is het?

Als asbest breekt, verbrandt of afbrokkelt, komen kankerverwekkende stoffen vrij. Daarom moet je je houden aan strenge regels als je asbest wilt verwijderen.

  • Als je asbest wilt verwijderen in of bij je woning, moet je dit altijd melden bij de gemeente. Ook als je bijvoorbeeld vergunningvrij mag (ver)bouwen, moet je het melden als hierbij asbest vrijkomt.
  • Als je niet de eigenaar bent van de woning, maar de huurder, moet je eerst contact opnemen met de verhuurder.

Voor meer vragen en antwoorden kun je terecht bij Informatiepunt Leefomgeving (IPLO).

Hoe werkt het?

Volgens de geldende wet- en regelgeving, mag alleen een daartoe gecertificeerd bedrijf asbest verwijderen. Voor particulieren is een uitzondering gemaakt: zij mogen maximaal 35 m2 hechtgebonden asbesthoudende dakplaten (geen dakleien), asbesthoudende vloertegels of niet-gelijmde asbesthoudende vloerbedekking zelf verwijderen van hun eigen perceel.

Als je van die mogelijkheid gebruik maakt, kun je dat asbest kosteloos inleveren bij de milieustraat, maar daarbij gelden wel de volgende speciale voorwaarden:

  • Asbest moet op de milieustraat in een speciale container worden opgeslagen. Als de container vol is, kun je geen asbest achterlaten. Daarom dien je vóór het aanleveren van asbest vooraf telefonisch een afspraak te maken via: 06 – 11 29 38 97 (alleen bereikbaar tijdens openingstijden milieustraat).
  • Asbest wordt alleen geaccepteerd als het verpakt is in doorzichtig plastic van tenminste 0,1 mm dik, waarbij alle naden luchtdicht/stofdicht zijn afgeplakt.
  • Asbest moet verpakt zijn in handzame pakketten: ze moeten door één persoon te tillen zijn.
  • Er mag maximaal 35 m2 worden aangeleverd *.
  • Voor sloopafval dat op asbest lijkt, gelden dezelfde regels en voorwaarden als voor asbest. Het is niet altijd met zekerheid te zeggen of iets asbest is, vandaar dat zorgvuldigheid nodig is.
  • Al het andere asbest (grotere hoeveelheden dakplaten, niet hechtgebonden, etc.) moet je afvoeren naar/via een erkende verwerker.

* Meer informatie over het verwijderen van asbest door particulieren kun je vinden op: https://www.infomil.nl/onderwerpen/asbest/asbest-in-panden/asbestverwijdering/

Hoe lang duurt het?

Je kunt 4 weken na je melding beginnen met asbest verwijderen. Als je een melding hebt gedaan voor werkzaamheden die je uiterlijk 5 werkdagen van tevoren moest melden, kun je na 5 werkdagen beginnen met de sloop.

Als je bericht hebt gekregen dat je melding niet volledig is, mag je nog niet beginnen. Je moet eerst een nieuwe melding doen. De termijn begint dan opnieuw.

Wat moet ik doen?

Als je asbest gaat verwijderen, moet je een sloopmelding doen.

Doe de melding minimaal 4 weken voordat je de asbest gaat verwijderen. In de volgende gevallen doe je dit uiterlijk 5 werkdagen van tevoren:

  • Je verwijdert als particulier geschroefde platen waarin de asbestvezels hechtgebonden zijn (geen dakleien). Het moet gaan om asbest uit woningen of bijgebouwen op je erf, die niet bedoeld zijn of gebruikt worden voor je beroep of bedrijf. Je mag maximaal 35 m2 verwijderen per perceel.
  • Je verwijdert als particulier vloertegels of niet-gelijmde vloerbedekking met asbest. Het moet gaan om asbest uit woningen of bijgebouwen op je erf, die niet bedoeld zijn of gebruikt worden voor je beroep of bedrijf. Je mag maximaal 35 m2 per perceel verwijderen.

Na de sloopmelding

De gemeente stuurt je een ontvangstbevestiging van de sloopmelding. Als je melding niet compleet is, krijg je hiervan bericht en moet je een nieuwe melding doen. Als je melding wel compleet is, kan de gemeente voorwaarden stellen aan de sloopwerkzaamheden. Aan deze voorwaarden moet je je houden.

Start en einde werkzaamheden melden

  • Je meldt minimaal 2 werkdagen van tevoren bij de gemeente dat je gaat beginnen met het verwijderen van asbest.
  • Als je klaar bent met de werkzaamheden, meld je dit op de 1e werkdag nadat je klaar bent met de werkzaamheden.

Wat heb ik nodig?

  • naam en adres eigenaar van het gebouw dat asbest bevat
  • naam en adres uitvoerder van de werkzaamheden
  • adres, kadastraal nummer en soort gebouw
  • de data en tijdstippen waarop je gaat slopen
  • hoe je gaat slopen
  • gegevens over de afvalstoffen en hoe je deze gaat afvoeren
  • een situatietekening op schaal van het perceel waar de te slopen bouwwerken op zijn aangegeven

Asbestinventarisatierapport

In deze gevallen stuur je ook een asbestinventarisatierapport mee:

  • Je verwijdert meer dan 35 m2 asbesthoudend materiaal.
  • Je verwijdert asbest uit een gebouw dat gebouwd is vóór 1994.

Het rapport moet worden opgesteld door een gecertificeerd asbestinventarisatiebedrijf.

Extra informatie

Als je niet zeker weet of een bepaald materiaal asbest bevat, kijk je op de asbestwegwijzer om een indruk te krijgen in welke materialen asbest kan zitten. Of doe het stappenplan Wat moet ik doen bij asbest? 

Alle regels over asbest vind je in het overzicht asbestregelgeving

Alleen een gecertificeerd bedrijf mag onderzoeken of er asbest aanwezig is. Op www.ascert.nl kun je zoeken of een bedrijf is gecertificeerd als asbestverwijderingsbedrijf.

Bezwaar maken

Ben je het niet eens met de beslissing van de gemeente? 
Maak dan binnen 6 weken bezwaar.