Let op! Je nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. Je kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van je identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvang je daarom binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kun je die inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Hier kun je een afspraak maken voor:

Identiteitskaart aanvragen      Identiteitskaart afhalen

Is je Identiteitskaart kwijt of gestolen?

Afspraak vermissing ID-kaart en aanvraag nieuw

Je kunt ook digitaal de vermissing van je identiteitskaart doorgeven:

Verklaring vermissing reisdocument met DigiD

Je kunt ook digitaal de toestemming voor je kind(eren) doorgeven:

Toestemmingsformulier reisdocument

Lees ook de informatie op deze pagina. Je weet dan welke eisen worden gesteld.

Wat is het?

Met een identiteitskaart kun je laten zien wie je bent (identificatie). Je kunt er ook mee reizen naar de meeste landen in Europa. Je vraagt een identiteitskaart aan bij de gemeente. Na 5 werkdagen kun je je identiteitskaart afhalen.

Vanaf 4 januari 2021 heeft je nieuwe identiteitskaart een extra functie. Je kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. 

Spoedaanvraag

Als je je identiteitskaart snel nodig hebt, doe je een spoedaanvraag. Als je de identiteitskaart voor 14.00 uur aanvraagt, kun je hem de volgende werkdag ophalen. Je moet hiervoor wel extra betalen.

Reizen met kinderen

  • Kinderen moeten een eigen reisdocument hebben en mogen niet meer bijgeschreven staan in het paspoort van de ouders.
  • Als je met je kind naar het buitenland reist en je hebt een andere achternaam dan je kind, dan heb je een bewijs nodig dat je de vader of moeder bent of het ouderlijk gezag hebt.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van de Rijksoverheid.

Hoe werkt het?

Een identiteitskaart is 10 jaar geldig als je 18 jaar of ouder bent. Als je jonger bent dan 18 jaar is een identiteitskaart 5 jaar geldig.

Veilige kopie identiteitskaart

Pas op voor identiteitsfraude. Hierbij maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Met de KopieID app maak je met je smartphone een veilige kopie van je identiteitskaart. Heb je geen KopieID app? Kijk dan op de website van de Rijksoverheid hoe je identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Wat moet ik doen?

  • Je vraagt de identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar je woont. Kinderen die een eigen identiteitskaart willen, moeten ook naar de gemeente komen.
  • In je identiteitskaart worden je vingerafdrukken opgenomen. Zorg voor schone vingers.
  • Kinderen jonger dan 12 jaar hoeven geen vingerafdrukken te laten maken.
  • Je moet je identiteitskaart persoonlijk komen ophalen. Dit moet binnen 3 maanden na je aanvraag, want daarna vervalt je identiteitskaart. Haal je ook een identiteitskaart voor je kind op? Neem je kind dan mee.
  • Is je identiteitskaart verlopen? Dan lever je die in bij de gemeente.
  • Is je identiteitskaart (ernstig) beschadigd? Dan vraag je een nieuwe identiteitskaart aan. Ook lever je de oude identiteitskaart in bij de gemeente.

Lichamelijke of verstandelijke beperking

Als je door een lichamelijke of verstandelijke beperking niet persoonlijk een identiteitskaart kunt aanvragen, kan een medewerker van de gemeente naar je toe komen. Bij twijfel vraagt de gemeente je om een medische verklaring.

Identiteitskaart kwijt of gestolen

  • Als je identiteitskaart in Nederland kwijt is of gestolen, kun je direct een nieuwe aanvragen. Bij deze aanvraag teken je een Verklaring van vermissing. Je hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Als je verzekerd bent tegen diefstal, is aangifte doen bij de politie wel aan te raden.
  • Als je onmiddellijk op reis moet, kun je een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
  • Als je je oude identiteitskaart terugvindt, ben je verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
  • Als je je identiteitskaart in het buitenland verliest, doe je aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit heb je nodig voor je verzekering. In Nederland hoef je geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
  • Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat je identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
  • Met het buitenlandse proces-verbaal kun je bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Wat heb ik nodig?

  • Een goedgelijkende pasfoto die
    • niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag en
    • voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die je nog hebt, ook als ze zijn verlopen.
  • Als je identiteitskaart in het buitenland is kwijtgeraakt of gestolen, dan neem je het buitenlandse proces-verbaal mee.
  • Pinpas of geld. Je betaalt direct bij de aanvraag.

Kinderen tot 12 jaar

  • Schriftelijke toestemming van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft. Gebruik hiervoor het formulier van de gemeente. Je kunt beiden ook ter plekke een handtekening zetten, dan hoef je geen ingevuld formulier mee te nemen.
  • (Kopie van) het identiteitsbewijs van beide ouders of van degene die het gezag over het kind heeft.
  • Kinderen moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het afhalen van hun identiteitskaart.
  • Minimaal één ouder of verzorger moet aanwezig zijn bij de aanvraag.
  • Een goedgelijkende pasfoto die niet ouder is dan 6 maanden op het moment van aanvraag. Deze pasfoto voldoet aan de pasfoto-eisen.
  • Alle paspoorten en identiteitskaarten die je nog hebt van je kind, ook als ze zijn verlopen.
  • Pinpas of geld. Je betaalt direct bij de aanvraag.

Kosten

ProductKostenToeslag bij spoedaanvraagGeldigheidVerwerkingstijdVerwerkingstijd bij spoedaanvraag
Identiteitskaart 18 jaar en ouder€ 75,80€ 57,05is 10 jaar geldigkun je na 5 werkdagen ophalenligt na 1 werkdag klaar
Identiteitskaart jonger dan 18 jaar€ 40,90€ 57,05is 5 jaar geldigkun je na 5 werkdagen ophalenligt na 1 werkdag klaar

Hoe lang duurt het?

Je kunt je identiteitskaart na 5 werkdagen afhalen. Na het ophalen van je identiteitskaart bij de gemeentebalie, ontvang je binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kun je de inlogfunctie activeren. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl

Als je een spoedaanvraag 's ochtends hebt gedaan, kun je je identiteitskaart de volgende werkdag afhalen.

Als je je oude identiteitskaart niet meer hebt en je hebt geen ander identiteitsbewijs, doet de gemeente onderzoek om je identiteit vast te stellen. Hierdoor kan het langer duren voordat je je identiteitskaart krijgt.

Aanvullende informatie

  • Als je niet de Nederlandse nationaliteit hebt, kun je in aanmerking komen voor een Vluchtelingpaspoort of een Vreemdelingenpaspoort.
  • Als je onder curatele staat, kun je ook een identiteitskaart aanvragen. Je hebt dan geen toestemming van de curator nodig.
  • Als je van naam verandert, moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
  • Als je van geslacht verandert, moet je een nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Vanuit het buitenland aanvragen

Nederlanders die in het buitenland wonen, kunnen voor een ID-kaart terecht bij een groot aantal Nederlandse vertegenwoordigingen, zoals ambassades en consulaten. Of bij een van de grensgemeenten in Nederland. Bij zo'n aanvraag komen veel verschillende documenten kijken.

Met de tool van nederlandwereldwijd.nl is het makkelijker om een ID-kaart aan te vragen in het buitenland of bij een grensgemeente. Dankzij de tool zie je precies welke documenten je nodig hebt en kun je online een persoonlijke checklist maken. Dit scheelt je veel tijd.

Reizen naar het VK? Geldig paspoort mee!

Vanaf 1 oktober 2021 ben je voor noodzakelijke reizen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) verplicht om een geldig paspoort te laten zien. Je komt Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland dus niet meer binnen met een Nederlandse identiteitskaart (ID-kaart).

Hieronder vind je meer informatie:

Bericht van RvIG: Informatie over noodpaspoorten en reizen met kinderen

De Koninklijke Marechaussee (KMar) heeft sinds kort een nieuwe website. Informatie die eerst op de website van Defensie stond, staat nu op www.marechaussee.nl. Het gaat onder andere om informatie over het aanvragen van noodpaspoorten en over reizen met kinderen. Deze info is nu hier en hier te vinden.