Toegankelijkheidsverklaring

Gemeente Bladel vindt het belangrijk dat (online) informatie bruikbaar en toegankelijk is voor iedereen. We werken continu aan de digitale toegankelijkheid van de gemeente. Inzet is dat onze website voldoet aan de toegankelijkheidsrichtlijnen. Dat betekent dat de site ook toegankelijk is voor mensen met een beperking, die mogelijk gebruikmaken van hulpmiddelen als bijvoorbeeld schermleessoftware. Bladel.nl heeft de hoogste toegankelijkheidsstatus A. 

Wij blijven continu werken aan het toegankelijk maken van de eigen online informatie en dienstverlening, in overeenstemming met het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid. Hiervoor gebruiken wij de internationale richtlijnen: de Web Content Accecability Guidelines (WCAG).

Toegankelijkheidslabel

Status toegankelijkheidslabel van Gemeente Bladel. Volg de link voor de volledige toegankelijkheidsverklaring.  

Dashboard digitoegankelijk

Op het dashboard zie je de status van alle onze websites en apps waar wij, als gemeente Bladel, verantwoordelijk voor zijn.

Ga naar het dashboard

Pdf's

Op de website van gemeente Bladel staan diverse pdf-bestanden. Dit zijn documenten (zoals rapporten of beleidsplannen) die je kunt openen in bijvoorbeeld Adobe Acrobat Reader. De wettelijke richtlijnen voor een toegankelijke pdf zijn heel complex. Door deze hoge eisen is het niet altijd mogelijk om iedere pdf hieraan te laten voldoen. Mocht je problemen ervaren met een pdf, neem dan contact met ons op. We zoeken dan naar een passende oplossing. Geef je melding of vraag door naar website@bladel.nl of bel met Team Communicatie via 0497 - 36 16 36

Hoe werkt de gemeente Bladel aan toegankelijkheid?

 Wij werken aan toegankelijkheid door:

  • Onderzoek: Onafhankelijke deskundigen toetsen (onderdelen van) onze website op toegankelijkheid. Samen met de bouwer van de website lossen we de gevonden fouten op. 
  • Interne controle vóór publicatie: Onze redactie toetst vóór publicatie alle content op toegankelijkheid.
  • Periodieke interne controle: Onze redactie voert periodiek tussentijdse controles uit op de content.
  • Training van medewerkers: Onze redacteuren hebben een training over toegankelijkheid gevolgd.
  • Vermindering van pdf-documenten op de website: Pdf-documenten zijn lastig te gebruiken wanneer ze niet goed gemaakt zijn. We willen dat belangrijke pdf-documenten voor iedereen toegankelijk zijn. Iedere maand bekijken we een aantal pdf-documenten. Oude en onnodige documenten worden verwijderd. Als het nodig is, passen we een pdf-document aan. 

Feedback

Als je ondanks de maatregelen die wij al hebben genomen een toegankelijkheidsprobleem ervaart op onze website, laat het ons dan weten. Ook als je vragen, tips of opmerkingen over de toegankelijkheid van informatie op bladel.nl hebt, dan horen we dat graag van je. Geef je melding of vraag door naar website@bladel.nl 

Wat kun je van ons verwachten?

Binnen 5 werkdagen krijg je een ontvangstbevestiging. We informeren je over de voortgang en de uitkomst. Binnen 3 weken is jouw verzoek afgehandeld.

Handhavingsprocedure

Ben je niet tevreden met de manier waarop je klacht is behandeld? Of hebben we niet op tijd gereageerd? Dan kun je contact opnemen via https://www.bladel.nl/klachten-meldingen-en-bezwaar